Hunkemöllers Klagesystem

Har du nogen krænkelse af juridisk, etisk eller overensstemmelsesmæssig karakter i forbindelse med Hunkemöllers aktiviteter, som du vil indberette?

Du kan indrapportere din klage her: https://hunkemoller.speakup.report/complaintsmechanism 

A qr code on a white background

Description automatically generated

Hvorfor har Hunkemöller et klagesystem? Og hvilken type klager kan indberettes?

Hunkemöller er engageret i at drive en bæredygtig virksomhed, der respekterer, fremmer og beskytter menneskerettigheder og miljøet. Vi er engageret i at prioritere beskyttelsen af menneskerettigheder og miljøet i vores arbejde og sikre retfærdige, forsvarlige og sunde arbejdsforhold på tværs af vores globale forsyningskæde. Hunkemöller stræber efter at følge og respektere alle internationalt anerkendte menneskerettigheder, og vores virksomhedspolitikker og -handlinger er udviklet i overensstemmelse med alle anerkendte internationale menneskerettighedsnormer, traktater, arbejdsstandarder og miljølove og -regler.

Vi har også udarbejdet eksterne politikker og praksisser for bæredygtighed samt et Two Way Code of Conduct, som vores leverandører, agenter, licenshavere og andre tilknyttede tjenesteudbydere forventes at overholde.

Til trods for vores bedste intentioner og anstrengelser kan der opstå hændelser og klager i vores værdikæde. Hunkemöller er engageret i at opbygge en kultur, der er bygget på tillid og åbenhed, og at sikre effektive klagesystemer, så man kan gøre opmærksom på overtrædelser og få adgang til retsmidler. Dette klagesystem er et vigtigt aspekt af vores løbende due diligence inden for menneskerettigheder og vores strategiske fokus på at promovere medarbejderes stemme og velfungerende arbejdsmarkedsrelationer i vores markeder. Vi tror på, at den mest effektive måde at sikre respekt for menneskerettigheder og gode arbejdsbetingelser er at gøre det muligt for og styrke det enkelte menneske i at Sige sin mening (Speak Up®).

Med dette klagesystem kan du indgive klager, der omhandler alvorlige juridiske eller etiske overtrædelser, som f.eks. men ikke begrænset til:

- Tvangsarbejde

- Bestikkelse og korruption

- Børnearbejde

- Diskrimination, vold og (sex)chikane

- Negligering af forsamlingsfrihed eller kollektive forhandlinger

- Negligering af arbejdsbetinget sundhed og sikkerhed og bygningers sikkerhed

- Krænkelse af menneskerettigheder i forbindelse med miljømæssige skader

- Tyveri

- Ulovlig flytning af personer

- Vold begået af ordensmagten

- Tilbageholdelse af rimelig aflønning

Klagesystemet er beregnet til enhver person, ethvert lokalsamfund og enhver organisation, der påvirkes negativt af HKM’s aktiviteter og af vores leverandører, agenter, licenstagere og andre, tilknyttede serviceleverandører. Systemet er IKKE beregnet til Hunkemöllers medarbejdere. Hvis du er ansat hos Hunkemöller, skal du benytte vores interne whistleblower-system.

Hvordan behandles klager?

Hos Hunkemöller anerkender vi, at der ofte findes barrierer for sårbare grupper, hvilket forhindrer indberetning. Derfor har Hunkemöller indgået samarbejde med Speak Up for at sikre, at alle klager modtages korrekt og at klager kan indgive klage på sit modersmål. Klager kan indgives 24/7, 365 dage om året og kan tilgås via telefon (for nogle lande), webbrowser eller app (iOS og Android). Hunkemöllers klagesystem kan tilgås via telefon ved at bruge Hunkemöllers adgangskode (111021) og efterlade en meddelelse på klagers modersmål, som vil blive videresendt til os. Ved afslutningen af opkaldet vil der blive oplyst et sagsnummer, som skal anvendes, når der følges op på klagens forløb. Når web- eller appversionen (via adgangskode 111021) anvendes, får klager også et sagsnummer, som kan bruges til at oprette en adgangskode, der giver adgang til indberetningen. Stemmemeddelelser på et hvilket som helst sprog kan også optages via appen. Klager kan også indsendes pr. post til nedenstående adresse:

Sustainability/CSR Team

Koos Postemalaan 8

1217 ZC, Hilversum

The Netherlands

Alle klager bliver behandlet internt indenfor syv arbejdsdage af Hunkemöllers General Counsel og Sustainability Manager, som vil sikre, at sådanne klager bliver behandlet hurtigt, ærligt og i overensstemmelse med andre relaterede politikker og gældende lovgivning. Klager modtager bekræftelse af modtagelse inden for syv arbejdsdage. Hunkemöller undersøger hver enkelt gyldig klage og klagens omstændigheder. Disse undersøgelser involverer dialog med interessenter og, om nødvendigt, kan de også omfatte konsultation med klager. Vi vil bestræbe os på at færdiggøre undersøgelsesprocessen af indkomne klager og identifikation af en løsning inden for 60 kalenderdage, og i mere komplekse sager – indenfor 75 kalenderdage fra modtagelse af klagen. Klager vil blive informeret om hvert trin i klageprocessen.

Hunkemöller er engageret i at opbygge et tillidsfællesskab. Derfor behandles alle indberetninger fortroligt, og klager behøver ikke at frygte personforfølgelse, gengældelse, diskrimination eller ulempe. Klager forbliver anonym og klagers personlige oplysninger vil kun blive gjort tilgængelige for de af Hunkemöllers medarbejdere eller agenter, der er involveret i klageprocessen, hvis klager ønsker at dele sådanne oplysninger. Ingen kommunikation eller proceduremæssige trin mod afhjælpning vil afsløre personfølsomme oplysninger.  Vi vurderer og gennemgår også regelmæssigt vores klagesystem og klageresultaterne for at sikre effektivitet og at vi aktivt arbejder på at forbedre due diligence mht. menneskerettigheder samt eksisterende forebyggende og afhjælpende foranstaltninger. Kontakt corporateresponsibility@hunkemoller.com, hvis du skulle have spørgsmål eller forbedringsforslag til klagesystemet. Yderligere oplysninger om datafortrolighed i Speak Ups databeskyttelseserklæring finder du her.

Rules of Procedure - English + Freephone Hotlines

Rules of Procedure - Svenska, ภาษาไทย, TÜRKÇE, УКРАЇНСЬКА, TIẾNG VIỆT, Freephone Hotlines

Rules of Procedure - Nederlands, Français, Deutsch, हिंदी, Bahasa Indonesia, Freephone Hotlines

Rules of Procedure - Italiano, ខ្មែរ, Norsk, Polski, Español, Freephone Hotlines

Rules of Procedure - العربية, বাংলা, မြန်မာ, 简体中文, Dansk, Freephone Hotlines