Hunkemöllers Klagesystem

Har du nogen krænkelse af juridisk, etisk eller overensstemmelsesmæssig karakter i forbindelse med Hunkemöllers aktiviteter, som du vil indberette?

Du kan indrapportere din klage her: https://hunkemoller.speakup.report/complaintsmechanism 

A qr code on a white background

Description automatically generated

Hvorfor har Hunkemöller et klagesystem?

Hunkemöller er forpligtet til at operere som en bæredygtig virksomhed, som miljømæssigt er sund, respekterer menneskerettigheder og sikrer rimelige, sikre og sunde arbejdsbetingelser i hele den globale forsyningskæde.

For at støtte dette mål har Hunkemöller udarbejdet politikker og praksisser for bæredygtighed samt en Ethical Code of Conduct, som vores leverandører, agenter, licenshavere og andre tilknyttede tjenesteudbydere forventes at overholde. Hunkemöller bestræber sig også på at følge de samme interne politikker, internationale normer for menneskerettigheder, inklusive internationale arbejdsstandarder og miljømæssige love og forskrifter.

Til trods for vores bedste intentioner og anstrengelser kan der opstå hændelser og klager i vores værdikæde. Hunkemöller er forpligtet til at opbygge en kultur, bygget på tillid og åbenhed, og at sikre effektive klagesystemer, så man kan tage emner op og få adgang til retsmidler.

Denne klagemekanisme er et vigtigt aspekt af vores løbende due diligence for menneskerettigheder og vores strategiske fokus på at promovere medarbejderes stemme og velfungerende, industrielle relationer på vores markeder. Vi tror på, at den mest effektive måde til at sikre respekt for menneskerettigheder og gode arbejdsbetingelser er at gøre det muligt for og styrke det enkelte menneske i at Sige sin mening.

Hvad er klagesystemet og hvem kan benytte sig af det?

En ’klage’ defineres som enhver form for problem, bekymring eller klage, der skyldes en handling, forglemmelse, situation eller beslutning vedrørende lovmæssig eller etisk krænkelse, såsom, men ikke begrænset til:

  • Tvangsarbejde
  • Bestikkelse & korruption
  • Børnearbejde
  • Diskrimination, vold og sexchikane
  • Negligering af forsamlingsfrihed eller kollektive forhandlinger
  • Negligering af arbejdsbetinget sundhed og sikkerhed og bygningers sikkerhed
  • Krænkelse af menneskerettigheder i forbindelse med miljømæssige skader.
  • Tyveri
  • Ulovlig flytning af personer
  • Vold mod dele af sikkerhedstjenester
  • Tilbageholdelse af rimelig aflønning

Systemet til eksterne klager er beregnet til enhver person, ethvert samfund og organisation, der påvirkes negativt af HKM’s aktiviteter og af vores leverandører, agenter, licenstagere og andre, tilknyttede serviceleverandører. Det opfordrer dem til at indgive klager uden at være bange for personlig forfølgelse, hævn eller ulemper.

Derfor behandler vi alle rapporter fortroligt. Ingen kommunikation eller proceduremæssige trin mod afhjælpning vil afsløre personfølsomme oplysninger. En klagers personlige oplysninger vil kun blive gjort tilgængelige for de af Hunkemöllers medarbejdere eller agenter, der er involveret i klageprocessen, når klageren bestemmer sig for at dele sådanne oplysninger.

Systemet er IKKE beregnet for Hunkemöllers medarbejdere. Hvis du er medarbejder hos Hunkemöller, kan du benytte Whistleblower-systemet.

Hvordan håndterer vi dine klager?

Alle klager bliver behandlet internt indenfor syv (7) arbejdsdage af Hunkemöller’s General Counsel og Sustainability Manager, som vil sikre, at sådanne klager bliver behandlet hurtigt, ærligt og i overensstemmelse med andre relaterede politikker og gældende lovgivning.

HKM undersøger klager og disses omgivende omstændigheder. Disse undersøgelser involverer dialog med interessenter og, om nødvendigt, kan de også omfatte konsultation med klageren. Vi vil bestræbe os på at færdiggøre undersøgelsesprocessen af indkomne klager og identifikation af en løsning inden for 60 kalenderdage, og i mere komplekse sager - indenfor 75 kalenderdage fra modtagelse af klagen.