Fortrydelsesret

For produkter:

1. Forbrugeren kan ophæve en aftale om køb af et produkt inden for en fortrydelsesfrist på 14 dage uden at give nogen begrundelse. Den erhvervsdrivende kan spørge forbrugeren om årsagen til fortrydelsen, men kan ikke forpligte forbrugeren til at angive årsagen/årsagerne.

2. Fortrydelsesfristen i paragraf 1 begynder dagen efter, at forbrugeren eller en tredjepart, som forbrugeren på forhånd har udpeget, og som ikke er transportøren, har modtaget produktet, eller:

hvis forbrugeren har bestilt flere varer i samme ordre: den dag, hvor forbrugeren eller en udpeget tredjemand har modtaget den sidste vare. Den erhvervsdrivende kan, forudsat at han tydeligt har informeret forbrugeren om dette forud for bestillingsprocessen, afvise en ordre på flere produkter med forskellige leveringstider.

hvis leveringen af et produkt består af flere forsendelser eller dele: den dag, hvor forbrugeren eller en tredjepart, der er angivet af hende, har modtaget den sidste forsendelse eller del;
i tilfælde af kontrakter om regelmæssig levering af produkter i en bestemt periode: den dag, hvor forbrugeren eller en tredjepart, der er udpeget af hende, har modtaget det første produkt.


I tilfælde af tjenesteydelser og digitalt indhold, som ikke leveres på et håndgribeligt medium:

3. Forbrugeren kan ophæve en tjenesteydelsesaftale og en aftale om levering af digitalt indhold, der ikke leveres på et fysisk medium, i 14 dage uden at angive nogen grund. Den erhvervsdrivende kan spørge forbrugeren om årsagen til fortrydelsen, men kan ikke forpligte forbrugeren til at angive sin(e) årsag(er).

4. Betænkningstiden refereret til i paragraf 3 starter dagen efter aftalens indgåelse.
Forlænget fortrydelsesfrist for varer, tjenesteydelser og digitalt indhold, der ikke leveres på et fysisk medium, i tilfælde af manglende oplysning om fortrydelsesretten:

5. Hvis den erhvervsdrivende har givet forbrugeren de lovpligtige oplysninger på fortrydelsesformularen eller ikke har givet dem, udløber fortrydelsesfristen 12 måneder efter udløbet af den oprindelige fortrydelsesfrist, der er fastsat i overensstemmelse med de foregående paragraffer i denne artikel.

6. Hvis den erhvervsdrivende har givet forbrugeren de oplysninger, der er refereret til i den foregående paragraf, inden for 12 måneder efter ikrafttrædelsesdatoen for den oprindelige fortrydelsesfrist, udløber fortrydelsesfristen 14 dage efter den dag, hvor forbrugeren modtog disse oplysninger.